Search

۳ موضوع مهم طراحی تبلیغات جایگذاری محصول در بازی‌

۳ موضوع مهم طراحی تبلیغات جایگذاری محصول در بازی‌

تاثیرگذاری و کیفیت تبلیغات جایگذاری محصول (Product Placement) بر هیچ یک از مارکترها و بازاریابان پوشیده نیست، اما توجه به خصوصیات این گونه تبلیغ می‌تواند به بهینه‌سازی این تبلیغات برای ROI بیشتر کمک کند. این کمپین‌ها نیز مانند سایر کمپین‌های ارتباطی ملاحظات خاص خود را دارند که در این بلاگ به‌صورت مختصر 3 نکته مهمی که برندها و تبلیغ‌دهنده‌ها در بازی‌ها باید به آن توجه کنند را مرور خواهیم کرد.

شناخت جریان و مکانیک بازی میزبان

همانطور که بنر بین برنامه‌ای با بیلبوردی در اتوبان، رویکرد ارتباطی و استراتژی متفاوتی دارد این موضوع برای تبلیغات تعاملی و جای‌گذاری محصول نیز صادق است. برای استفاده از هر جایگاه و هر گونه آن نیاز است که تیم مارکتینگ برند کاملا با مکانیک‌های بازی و جریان مواجهه کاربر با آن جایگاه آشنا باشد. بسیار متفاوت است که جایگاه تبلیغاتی بیلبوردی در محیط بازی است، اشیا در بازی است یا پیامی در صندوق نامه‌ها. اکیدا توصیه می‌شود تیم برند و خلاقیت پا در کفش بازیکن گذاشته و با این رویکرد ۱ ساعتی به تجربه بازی بپردازد. متوجه شود که بازیکن قبل حین و بعد مواجهه با این تبلیغ چه تجربه‌ای دارد.

۳ موضوع مهم طراحی تبلیغات جایگذاری محصول در بازی‌ - ادپلی
۳ موضوع مهم طراحی تبلیغات جایگذاری محصول در بازی‌ - ادپلی

بازیکن داریم تا بازیکن!

بازیکنان بازی‌ها، پرسوناها و خصوصیات مختلفی دارند. همچنین بازیکنان متناسب با جدیت خود از علاقه‌مند تا حرفه‌ای دسته‌بندی می‌شوند. توجه به پرسونای بازیکنان هر بازی متناسب با داده‌ای که از بازی گرفته می‌شود بسیار مهم است. یک بازی می‌تواند پرسونای اصلیش زنان ۲۰ تا ۳۰ سال باشد و بازی دیگری نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال همچنین می‌توان پرسونای بیشتری از بازیکنان را از بازی‌ها برای تبلیغات هدفمندتر گرفت. موضوعی دیگر تفاوت پرسونای بازیکنان یک بازی است. در واقع هر بازی بازیکنان متنوعی دارند مانند هر مدیوم دیگری برای تبلیغات، پس توجه پرسونا در عین پوشش تمام بازیکنان بسیار مهم است. البته تبلیغات می‌تواند کاملا برای پرسونا یا خصوصیت خاصی طراحی شود و آن به تصمیم برند مربوط می‌شود.

۳ موضوع مهم طراحی تبلیغات جایگذاری محصول در بازی‌ - تبلیغات ادپلی
۳ موضوع مهم طراحی تبلیغات جایگذاری محصول در بازی‌ - تبلیغات ادپلی

طراحی و خلاقیت در تبلیغات جایگذاری

مانند اهمیت نکته مکانیک و جریان، خلاقیت و طراحی نیز در این مدل تبلیغات اهمیت و تفاوت‌هایی دارد. استفاده از طراحی، آرت وورک و حتی کپی اصلی کمپین بدون درنظر گرفتن تفاوت‌های این جایگاه شاید کارایی این مدل را کم کند. سایز، زاویه و موضوعات دیزاین در این بعضی جایگاه‌ها و مدل‌های پروداکت پلیسمنت می‌تواند بسیار متفاوت باشد. همچنین هر بازی طراحی محیط (Environment Design) و آرت استایل اختصاصی خود را دارد برای نمونه شاید بازی‌ای پیکسل آرت باشد و دیگری رئال. پیشنهاد می‌شود استایل آرت  و تبلیغات همسو با استایل آرت بازی باشد.

نکات دیگر بسیاری هستند که توجه به آن‌ها اهمیت دارد. اما به‌طور کلی دانش عمومی در مورد کسب‌وکارها و محصولات بازی‌های موبایلی مثل مدل‌های درآمدزایی، گیم دیزاین و تجربه کاربری بازی‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشند. تا در جهت بالا بردن پرفورمنس یک کمپین تبلیغات تعاملی و جای‌گذاری محصول در بازی‌های موبایلی اثرگذار واقع شوند. در بلاگ‌های بعدی سایر نکات مهم این موضوع را تشریح خواهیم کرد. همچنین تیم خلاقیت ادپلی برای بهینه‌سازی کیفیت کمپین جای‌گذاری محصول واحد بازاریابی برندها را همراهی خواهد کرد.

از ادپلی بیشتر بخوانید